For a better experience please change your browser to CHROME, FIREFOX, OPERA or Internet Explorer.
Inovacije u proizvodnji karoserije: multimaterijalni miks novog Porschea 911!

Inovacije u proizvodnji karoserije: multimaterijalni miks novog Porschea 911!

Smanjena težina i povećana stabilnost zahvaljujući novim kompozitnim komponentama na 911 Cabrioletu

U karoseriji novog 911 Cabrioleta se sada krije više inovativne lake kons-trukcije nego ikad prije. Dosljedno dalje razvijana kompozitna konstrukcija s više alu-minija, manje čelika i novim kompozitnim materijalima smanjila je težinu karoserijske konstrukcije za oko sedam posto u usporedbi s prethodnim modelom uz jednaku ili čak veću stabilnost, krutost i sigurnost. Za to su razvojni inženjeri Porschea krenuli novim putem. Tako je u A stupu za visoku zaštitu putnika pri prevrtanju po prvi puta zadužena hibridna konstrukcija od plastičnih materijala. Ovim se inovativnim rješenjem zamjenjuje dosadašnje pojačanje cijevi od iznimno čvrstog čelika. Velika prednost: Novo pojačanje smanjuje ukupnu težinu za 2,7 kilograma te k tome snižava težište. Oba efekta direktno se odražavaju na izvrsnu dinamiku vožnje sportskog vozila.

Kompozitni sastavni dio čine tri komponente: takozvani organski lim, dodatna rebra injekcijskog prešanja i strukturna pjena. Organski limovi su predgotovljeni, iznimno sta-bilni poludovršeni proizvodi od staklenim vlaknima pojačane plastike. Takav jedan lim se za upotrebu u 911 Cabrioletu reže i preoblikuje u višerazinskom procesu. U istom procesnom koraku komponenta dobiva plastičnu rebrastu podlogu dobivenu injekcij-skim prešanjem. Završetak čini dodatan sloj od strukturne pjene. One se pod utjecajem topline tijekom procesa lakiranja raširi te tako fiksira pojačanje u presjeku A stupa. Sam A stup sastoji se od iznimno čvrstih metalnih limova, primjerice od čelika s borom.

Karakteristično za dalje razvijenu laku konstrukciju nove generacije 911-ice – kako za Coupé tako i za Cabriolet – je pojačana upotreba aluminija. Vanjska koža je sada, izuzev prednje i stražnje obloge, napravljena u poptunosti od lakog metala. Nova kon-strukcija vrata od aluminijskog lima smanjuje težinu konstrukcije bez odricanja u pog-ledu stabilnosti i kvalitete. Visok stupanj ekspertize Porschea u proizvodnji alata se krije i u bočnom zidu Coupéa: napravljen od aluminija smanjuje svoju ukupnu težinu za oko dvanaest kilograma. Izazov je pritom bio u razvoju alata i postupaka jer aluminij lakše može pucati prilikom vučenja nego čelični lim. U proizvodnji bočnog zida 911 Coupéa se postiže oko 30 centimetara dubine vučenja.  Pored iznimno čvrstih čelika se u konstrukciji sve više koriste ekstrudirani aluminijski profili, primjerice kod prednjih i stražnjih uzdužnih nosača, unutarnjih i vanjskih pragova te podnih pojačanja. Njihov udio narastao je s tri na 25 posto. Porsche kod nove 911-ice pojačano koristi i aluminijske komponente dobivene tlačnim lijevanjem, primjerice kod prednjeg prihvata opružne noge, stražnjeg tunel kućišta, stražnjih uzdužnih no-sača i prihvata amortizera. Prednosti postupka lijevanja: I komplicirane geometrijske komponente se mogu prikazati u jednom jedinom dijelu. Pojačanja i vijčani priključci ne moraju se više pojedinačno proizvoditi i zavariti. Time sastavni dio ne samo da postaje lakši, nego otpadaju i određeni koraci u proizvodnji čime ista postaje učinkovitija.

Nedostatak lijevanih aluminijskih dijelova do sada je bila potrebna toplinska obrada nakon lijevanja. Ona je potrebna kako bi se komponentama dodijelila željena svojstva materijala koja su, primjerice, ključna za ponašanje u slučaju sudara. Do sada je za navedenu toplinsku obradu uobičajen bio zaseban proizvodni korak koji je utrošio zna-tnu količinu energije i vremena. Kod nove 911-ice Porsche sada iskorištava tempera-turu nastalu uslijed postupka lakiranja za završnu obradu lijevanih dijelova.

Materijal i način proizvodnje određuju optimalnu tehnologiju spajanja: zavarivanje, lije-pljenje, clinching, spajanje vijcima – karoserija nove 911-ice se sastavlja pomoću uku-pno deset postupaka. Novo je, primjerice, zavarivanje trenjem sa svornjakom s glavom za upuštanje kako bi se spojili dijelovi od aluminija i čelika. Pritom se čelični svornjak s toliko velikom brzinom pritisne kroz aluminij da se svornjaci s glavom za upuštanje uslijed trenja stope s čeličnim dijelom čime se stvara posebno stabilan spoj.  Karoserija nove 911-ice napravljena od multimaterijalnog miksa time je napravila slje-deći veliki korak u pametnoj lakoj konstrukciji te nastavlja strategiju smanjena težine koju je započeo već njezin prethodnik. Istovremeno dalje razvijeni karoserijski koncept osigurava i veću krutost. 911 Coupé u usporedbi s prethodnim modelom postiže bolje vrijednosti u pogledu torzije i savijanja. Rezultat toga je da Jedanaestica nepokolebljivo ostaje na svome putu i kada je se vozi sportskim stilom na različitim podlogama.

Davor Kindy

Foto: Porsche

www.automania.hr

Top